فهرست عناوین مقاله

فهرست این مطلب

محصولات
مقالات
فروشگاه و آکادمی لوشف

آموزش پخت خوراک بندری جنوبی (اصیل)

ارسال در: 1 مرداد 1399
دسته: غذاهای خیابانی

برای درست کردن یه بندری خوشمزه اصیل و جنوبی به مواد زیر نیاز داریم

خوراک بندری اصیل

همیشه نگران غذاهای خیابانی ایران بودم که داره از بین میره یا جای خودشو به هات داگ و اسنک و غداهای بی ارزش  دیگر داده است. کلا غذاهای خیابانی هر منطقه و هر کشور جزو غذاهای رده پایین هست و انتظار خاصی از اون نمیشه داشت (تا به امروز 2 تا از مغازه های سرو غذاهای خیابانی در شرق آسیا موفق به دریافت میشیلن استار شده اند)اما به عنوان قسمتی از فرهنگ غذایی قابل احترام است و نشانه هایی از فرهنگ و تاریخ ان منطقه است.در جنوب ایران مخصوصا شهر آبادان به دلیل نفت و مواردی از این دست  حضور افراد خارجی بسیاز زیاد بوده و مردمانی از کشور های مختلف در ان بوده اند و به همین دلیل غذاهای متنوعی از کشورهای دیگر وارد این منطقه شده و ماندگار شده است که خوراک بندری نیز احتمالا یکی از انها است.هندی ها از جمله مردمی بودند که حضور پر رنگی در آبادان داشتند به همین دلیل هم غذاهای این منطقه پر ادویه و تند است.

در چند سطر پایین قسمتی از کتاب جامعه شناسی آبادان نوشته دکتر عبدالعلی لهسائی زاده را دقیق مانند متن کتاب به عنوان سند نقل می کنم:سوسیس بندری از جمله غذاهای است که بار اول در آبادان درست شد. برای تهیه آن نیم کیلو سوسیس خرد کرده ، یک سر پیاز ساطوری ،سه قاشق رب گوجه فرنگی ،دو عدد سیب زمینی خرد کرده حبه قندی 🙂 یک قاشق چای خوری فلفل قرمز،قدری ادویه،روغن ،نمک و آبلیمو لازم بود.ابتدا پیاز را سرخ کرده سپس سوسیس را به آن اضافه کرده و پس از پنج دقیقه ادویه و فلفل و رب گوجه فرنگی و مقداری آبلیمو را به آن می افزودند و  صبر می کردند که غذا بر روی آتش ملایم اجاق خوب بپزد. این مقدار غذا برای پنج نفر کافی بود

جدای تمام بحث های تاریخی موجود قسمت سیب زمینی این غذا هست که با توجه و نوع سرو و واحدهایی که در گذشته این غذا رو سرو میکردند و مشاهدات ،سیب زمینی جزو جدا ناپذیر این غذا بوده و هست و اینکه الان میبینیم که حذف شده یه داستان دیگه داره. این توضیح رو هم دادم برای کسایی که اصیل بودن غذا براشون مهم است.

نکته دیگه اینکه بنده در این سایت و دستوراتی که وجود داره از گوشت های فراوری و موادی که ارزش غذایی پایینی دارند و برای سلامتی ضرر دارند تا حد امکان استفاده نمیکنم و سوسیس موجود در این غذا هم سوسیس خانگی هست که در پست های بعدی اموزشش را میگذارم.

برای درست کردن یه بندری خوشمزه اصیل و جنوبی به مواد زیر نیاز داریم:

سوسیس              400 گرم

سیب زمینی         300 گرم

گوجه                 100گرم

پیاز                  100 گرم

سیر                  5گرم

فلفل دلمه ای سبز    40 گرم

فلفل تند سبز        10گرم

رب گوجه           30گرم

ادویه کاری         30 گرم

فلفل سیاه           10گرم

فلفل قرمز تند     10 گرم

زرد چوبه          5 گرم

نمک                5 گرم

عصارع دود      3 گرم

روغن             50 گرم

خوب من می خوام به روش وان پات (one-pot) این غذا رو درست کنم دلیل اون هم کمتر مصرف کردن روغن هست و صرفه جویی در موارد دیگراست.چون اگر بخواهیم سوسیس،سیب زمینی،رب،پیاز هر کدام جدا سرخ شوند روغن زیادی میبرد و ظروف زیادی کثیف میشود.

در ابتداری کار ظرفی مناسب که در آخر تمام مواد رو بتوان در اون جا داد انتخاب کرده تمام روغن را در ظرف ریخته و سیب زمینی هایی که به صورت دایس خورد شده اند را در ظرف ریخته و خوب سرخ میکنیم اما شعله کم  باشد که رنگ سیب زمینی تیره نشود حدود 10 دقیق زمان میبرد تا سیب زمینی ها سرخ شوند در این مرحله پیاز را به ظرف اضافه کرده وبعد از 3 دقیقه سیر و سوسیس را به ظرف اضافه میکنیم بعد از گذشت 5 دقیقه که پیاز ها کاملا تفت خورد و سوسیس ها پخته شد تمام ادویه ها رو به مواد اضافه میکنیم بعد از 3 دقیقه گوجه را (که من پوست آنها را گرفته ام و خورد کردم )را به مواد اضافه کرده و شعله را به متوسط افزایش میدهیم و هنگامی که آب گوجه ها خوب گرفته شد مواد را به کناری زده رب گوجه را اضافه کرده و 1 دقیقه تفت میدهیم و با مواد مخلوط مینماییم. توجه داشته باشید تمام مواد در ظرف باقی ماندند و در هیچ مرحله ای مواد رو از ظرف خارج نکردیمزیرا از تکنیک پخت one -pot استفاده کردیم.در اخر کار جعفری هم اضافه کنید جدای از عطر خوبش برای هضم غذا نیز مفید است.

[contact-form-7 id=”552″ title=”فرم نظرات برای پست ها”]

فهرست این مطلب

نویسنده:
رشیدی حمید
رشیدی حمید